Afgelopen vrijdag maakte Google bekend dat de snelheid waarmee een website laadt nu ook een ‘ranking’ factor is.
Dat betekent dat de laadtijd van een site nu onderdeel is van het algoritme wat Google gebruikt om (natuurlijke) zoekresultaten te rangschikken (lees meer over hoe Google werkt).
De hints van Google in de afgelopen maanden waren overduidelijk, dus het is eigenlijk geen verassing.
Maar waarom weegt Google de snelheid van een website eigenlijk mee?
Update (aug, 2011): Google geeft aan dat een lage snelheid bij slechts 0,1% van alle websites voor een lagere positie zorgt.
Achtergond: relevantie & snelheid
Collega Joost de Valk en ik schreven begin januari voor Emerce.nl een opiniestuk over de SEO Trends in 2010, waarin we al voorspelde dat website laadtijd een factor zou worden in het rangschikken van Google’s natuurlijke zoekresultaten.
In dit artikel schreven we ook hoe Google de kwaliteit van zoeken definieert: het geven van het meest exacte en meest relevante antwoord in de kortst mogelijke tijd (’time-to-result’, bron: Googleblog).
Voor Google staan er dus 2 waardes centraal in alles waar het om zoeken gaat: relevantie en snelheid.
Veel aandacht voor snelheid
Relevantie staat altijd al zeer hoog op de agenda van Google. En terecht. De laatste maanden is er echter veel aandacht voor snelheid. Google heeft er zelfs een campagnenaam voor: ‘Make the web faster’.
Zo heeft Google diverse initiatieven gelanceerd om het internet sneller te maken, zoals eigen DNS-servers, Google Public DNS, en een voorstel voor een snellere variant van het HTTP protocol genaamd SPDY.
Ook geeft Google sinds eind 2009 advies over de laadtijd van de website in het Google Webmaster Hulpprogramma. Daarbij bieden ze een tool, Page Speed, die webmasters adviseert hoe ze hun site sneller kunnen maken.
Hint Matt Cutts
Googler Matt Cutts vertelde eind 2009 zelfs dat de snelheid van een website in 2010 ‘wel eens een ranking factor kon worden’. Dat is nu dus ook zo.
De laadtijd van websites is trouwens sinds 2008 al een factor in het rangschikken van Google AdWords avertenties (lees meer over Google AdWords).
Kortom, Google neemt de snelheid van websites zeer serieus. Maar waarom?
Google’s eigen onderzoek
Google geeft aan dat haar gebruikers snelheid belangrijk vinden. Eigen onderzoek laat zien dat het vertragen van de laadtijd van zoekresultaten met 100 tot 400 milliseconden al leidt tot 0,2 tot 0,6 procent minder zoekopdrachten (bron).
Ook geeft Google het argument dat een lagere website laadtijd kostenbesparing oplevert. Dat zal echter voor grote sites zoals Google meer gelden dan voor de gemiddelde website 😉
Snelheid & “heen en weer” zoekgedrag
Het is eigenlijk ook logisch dat snelheid van websites belangrijk is. Stel je het volgende eens voor:
Je zoekt iets en klikt vanuit de zoekresultaten door naar verschillende pagina’s. Als de pagina niet binnen enkele seconden laadt, is de knop “Vorige” ofwel de “Back button” in de browser snel gevonden om een ander zoekresultaat te kiezen.
Dit kan 2 dingen betekenen: of de pagina is niet (voldoende) relevant of de pagina heeft een (te) lange laadtijd. Zeker is in ieder geval dat je geen goede zoekervaring hebt.
Laten we er even vanuitgaan dat de relevantie in orde is, dan betekent het dus dat de laadtijd de slechte zoekervaring veroorzaakte. Het is dus logisch dat Google dit ook meeweegt.
Hogere laadtijd, meer ‘conversie’
In het verlengde hiervan is het misschien nog wel belangrijker te kijken naar ‘conversie’: een gewenste actie van een bezoeker op een website.
Alleen daarom is de laadtijd van je website al belangrijk. Vorig jaar schreef ik nog over een case van Shopzilla, waarin werd aangetoond dat een korte laadtijd voor meer omzet zorgt.
Het ging hier om een snelheidsverbetering van 6 naar 1,5 seconden, wat resulteerde in 5-12% meer omzet!
Het is leuk dat zoekmachines de laadtijd meewegen, zowel in de natuurlijke- als gesponsorde zoekresultaten, maar zet de gebruikservaring van je bezoekers altijd voorop.
Hoe meet Google website snelheid?
Ok. De laadtijd van je website is nu een ranking factor. Maar hoe meet Google dit eigenlijk?
Google geeft aan dat ze op 2 manieren de snelheid van een website meten:
- Hoe een pagina op de Google zoekrobot reageert
- Laadtijd zoals gemeten in de Google Toolbar
Snelheid door Googlebot
Het 1e meetpunt is voor alle webpagina te gebruiken: de Googlebot vraagt een webpagina op en meet hoeveel tijd het kost voordat de server de webpagina teruggeeft.
Snelheid door Google Toolbar
Met de Google Toolbar kan Google echter nog beter meten hoe een mens de laadtijd van een pagina ervaart. Technieken als Flash en JavaScript worden namelijk in de browser uitgevoerd, wat voor extra laadtijd kan zorgen. Dit kan de Googlebot namelijk niet meten.
De Google Toolbar kan daarnaast denk ik ook als controle dienen, zodat Google weet dat de door Googlebot gemeten laadtijd betrouwbaar is.
Relatieve snelheid
Belangrijk om je te realiseren is dat Google de relatieve snelheid van een website meet en beoordeelt. Kortom, de snelheid van jouw website in relatie tot andere, vergelijkbare websites.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan websites in dezelfde geografische regio. Hiermee kun je uitsluiten dat de infrastructuur van bijvoorbeeld de server of de internet service provider de oorzaak is van een lage site laadtijd.
Zo werkt het in ieder geval bij Google AdWords en ik ga er vanuit dat Google dit ook op deze manier beoordeelt voor de organische zoekresultaten (bron).
Snelheid: factor met weinig gewicht
Ondanks dat snelheid nu een factor is in de rangschikking van Google’s organische zoekresultaten, is het geen factor met een groot gewicht.
Google heeft de weging van website snelheid eerst in de VS uitgerold, waar minder dan 1% van alle zoekopdrachten wordt beïnvloedt.
Ook in Google AdWords is de laadtijd van de website niet van grote invloed. Ik verwacht dan ook dat website snelheid geen grote invloed zal hebben op de rangschikking van de natuurlijke zoekresultaten.
Er zijn namelijk nog circa 200 factoren die Google meeweegt…
Slechts 1 op 1.000 sites problemen
Update: Google heeft in augustus 2011 aangegeven dat er gemiddeld 1 op de 1.000 websites een lagere positie in de zoekresultaten krijgen vanwege een slechte laadtijd.
Ook dat geeft aan dat de snelheid van een website geen zwaarwegende ranking factor is.
Zie de video waarin Google dit aangeeft:
Relevantie eerst
Google geeft ook terecht aan dat snelheid niet belangrijker is dan relevantie. Dat zal het ook niet worden.
Al is een webpagina nog zo snel, als je niet vindt wat je zoekt, is de zoekervaring nog steeds slecht.
Hoe website snelheid optimaliseren?
Snelheid van een website is nu dus ook 1 van de zaken om mee te nemen in zoekmachine-optimalisatie, ofwel SEO.
Hoe je de snelheid van een website optimaliseert, verdient een volledig eigen artikel. Dat ga ik nu niet schrijven, mede omdat anderen dat al uitvoerig hebben gedaan.
Ik verwijs je dan ook graag naar de uitgebreide uitleg van André Scholten: “Breng snelheid in je site voor gebruikers en zoekmachines“.
Trackbacks/Pingbacks