Het beheren van een advertentie campagne in een zoekmachine is anno 2007 niet meer zo eenvoudig als het slechts enkele jaren geleden was. Het veilingsysteem waar de prijs per klik de positie bepaalde heeft plaatsgemaakt voor een biedsysteem op basis van relevantie en prestatie, uitgedrukt in een kwaliteitsscore.
Deze handleiding gaat primair over de werking en het beheren en optimaliseren van een Google AdWords campagne, omdat Google in Nederland veruit de meest gebruikte zoekmachine is (zie marktonderzoek zoekmachine marketing Nederland 2007). Gezien de grote gelijkenis van de advertentie systemen van andere zoekmachines, is deze handleiding ook daar zeer goed toe te passen.
Deze handleiding is gebaseerd op een artikel in het zoekmachine marketing tijdschrift Search Marketing Standard (editie ‘summer 2007’) en aangevuld met eigen ervaring en kennis.
Deze handleiding behandelt achtereenvolgens de volgende onderwerpen:
- Overture, grondlegger ‘pay per click’
- Google AdWords, ‘Veni Vidi Vici’
- Kwaliteitsscore, wat is het?
- Kwaliteitsscore, welke factoren worden gehanteerd?
- Kwaliteitsscore, welke factoren zijn belangrijk?
- 6 tips voor optimaliseren Google AdWords campagne
- Conclusie
Lees de volledige Handleiding Google AdWords campagne optimaliseren.