Sinds 2012 kom je het steeds vaker tegen in je webstatistieken: het zoekwoord (not provided).
Vanaf 2013 ga je dit nog meer zien.
UPDATE (24 september 2013):
Google heeft aangekondigd dat ALLE organische zoekwoorden NIET meer gemeten kunnen worden.
Lees er hier meer over.
UPDATE (9 april 2014):
Google gaat ook AdWords keywords blokkeren voor “3rd party” tools.
Lees er hier meer over.
Maar wat betekent dat eigenlijk?
Moeten we ons zorgen maken? En hoe kun je alsnog bepalen op welke zoekwoorden je gevonden bent?
Een uitleg en 4 manieren om de ‘not provided’ zoekwoorden te achterhalen.
- Wat is (not provided)?
- Waarom doet Google dit?
- Aandeel (not provided) blijft stijgen
- 4 manieren: (not provided) zoekwoorden achterhalen
- Conclusie: zuur, maar geen paniek
Wat is (not provided)?
We starten bij het begin: wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert op Google en een website bezoekt, dan ontvangt de website informatie over de bezoeker (“HTTP referer” genoemd).
Deze informatie bevat onder andere de bron (Google) en het gebruikte zoekwoord.
Maar sinds 2012 verbergt Google het gebruikte zoekwoord steeds vaker.
Het webstatistieken systeem (zoals Google Analytics) weet het zoekwoord dan niet en rapporteert dit als “(not provided)”.
Afbeelding 1: voorbeeld rapportage (not provided) in Google Analytics
Waarom doet Google dit?
Sinds 2012 versleutelt Google de zoekresultaten steeds meer. Dat wil zeggen dat Google een beveiligde verbinding gebruikt.
Dit doen ze, naar eigen zeggen, om de privacy van hun gebruikers te waarborgen.
Secure search groeit
Voor de volledigheid alle ontwikkelingen ronden Google ‘secure search’ op een rij:
- Mei 2010:
Google lanceert ‘encrypted search’ op https://encrypted.google.com - Oktober 2011:
ingelogde gebruikers, alleen op Google.com, gebruiken nu standaard de beveiligde verbinding - November 2011:
Android 4.0 komt uit, waarvan later blijkt dat ook hier de zoekinformatie niet wordt doorgegeven - Maart 2012:
ingelogde gebruikers wereldwijd zoeken nu over de versleutelde verbinding - Juli 2012:
Firefox 14 wordt uitgebracht, waarbij Google secure search standaard voor alle gebruikers geldt - September 2012:
Safari in iOS6 (iPhone + iPad) gebruikt standaard Google secure search (doordat Google mobiel secure search anders behandelt, weet je zelfs de bron niet en worden deze bezoekers gemeten als direct verkeer) - Januari 2013:
Iedere gebruiker van Google Chrome gaat over de beveiligde verbinding, zowel niet als wel ingelogd - Augustus 2013:
Het iOS probleem vanaf september 2012 is binnenkort opgelost: vanaf versie iOS 7 worden alle zoekers op iPhone en iPad weer gemeten als Google bezoekers
Meten met twee maten
Het discutabele hieraan is, dat het zoekwoord nog wel wordt doorgegeven aan adverteerders die Google AdWords gebruiken.
Daar ga ik nu niet verder op in, dat is een hele andere discussie waard…
Aandeel (not provided) blijft stijgen
Bij de aankondiging gaf Google aan dat het zou gaan om minder dan 10% van alle zoekwoorden.
Dat bleek echter al snel niet te kloppen. Verschillende sites in verschillende branches zagen het aandeel not provided sterk groeien.
Soms tot boven de 50%!
(not provided) aandeel Nederland
Sinds maart 2012 zie je dus ook in Nederland het aandeel (not provided) zoekwoorden sterk stijgen.
Bij mijn werkgever (OrangeValley) heb ik een analyse gemaakt van het aandeel (not provided) in maart en oktober 2012 van:
Afbeelding 2: zoekwoord (not provided) aandeel Google.nl 2012
Zoals je ziet, stijgt het aandeel (not provided) stevig door.
En voorlopig zie ik het alleen nog maar verder groeien.
Marktaandeel Google Chrome (Nederland)
Zeker nu Google Chrome vanaf januari 2013 standaard iedereen over de beveiligde verbinding stuurt.
En dat gebeurde al met Firefox vanaf juli 2012. Beide browsers hebben een marktaandeel bijna 42%.
Inclusief ingelogde gebruikers is het niet moeilijk te bedenken dat het aandeel (not provided) makkelijk boven de 50% zal uitkomen in 2013.
Afbeelding 3: marktaandeel ontwikkeling Google Chrome in Nederland, 2011-2012 (bron: statcounter)
(not provided) zoekwoorden achterhalen
De belangrijkste vraag is natuurlijk: welke zoekwoorden zitten er achter (not provided)?
Dit kun je nog steeds achterhalen, zelfs op 4 manieren:
- Google Webmaster Tools
- Geavanceerde webanalyse (bv. in Google Analytics)
- Rankings monitoren
- Google AdWords
1. Google Webmaster Tools
Google slaat alle informatie over zoekwoorden en het bezoek aan jouw website nog wel op in Webmaster Tools.
Deze gratis software van Google vertelt je dus nog steeds op welke zoekwoorden je gevonden wordt.
Hiermee is duidelijk te zien welke aantallen zoekwoorden je mist in je webanalyse rapportage:
Afbeelding 4: verschil Google Analytics en Google Webmaster Tools
Zoekwoorden per pagina
Het inzicht in de zoekwoorden per pagina is nog interessanter.
In SEO ben je tenslotte pagina’s aan het optimaliseren voor zoekwoorden.
Ook daar geeft Google Webmaster Tools inzicht in, bijvoorbeeld:
Afbeelding 5: voorbeeld zoekwoorden per pagina in Google Webmaster Tools
2. Geavanceerde webanalyse (bv. in Google Analytics)
Een tweede manier om (enigszins) te achterhalen welke zoektermen er verstopt zitten achter (not provided) is het maken van een geavanceerde webanalyse.
Concreet voeg je in een SEO rapportage toe op welke pagina een bezoeker met het zoekwoord (not provided) is geland.
Dat kan er als volgt uitzien:
Afbeelding 6: geavanceerde (not provided) rapportage in Google Analytics
In deze geavanceerde rapportage zie je niet meer het totaal aantel bezoekers op het ‘zoekwoord’ (not provided).
Maar alle (not provided) bezoekers worden uitgesplitst naar de pagina waarop ze binnengekomen zijn via Google.
Vergelijke met ‘provided’ zoektermen
Je hoeft nu alleen nog maar te kijken wat de belangrijkste zoekwoorden zijn waarop deze pagina gevonden wordt.
Door je ‘provided’ zoekwoorden, bijvoorbeeld in Google Analytics of Webmaster Tools, te bekijken, kun je best aardig inschatten welk zoekwoord het geweest is.
Dit filter instellen
Om deze aangepaste rapportage in Google Analytics te creëren, kopieer je jouw hoofdprofiel en maak je een nieuw filter.
Het filter stel je als volgt in:
- Kies voor ‘Aangepast filter’
- Kies ‘Geavanceerd’
- Kies bij ‘Veld A -> A extraheren’ voor ‘Campagneterm’ en vul in: (.not provided)
- Kies bij ‘Veld B -> B extraheren’ voor ‘Aanvraag-URI’ en vul in: (.*)
- Kies bij ‘Uitvoeren naar -> Samenstellen’ voor ‘Campagneterm’ en vul in: Not Provided – $B1
- Laat de overige instelling ongewijzigd (Ja, Nee, Ja, Nee)
Meer uitleg vind je in dit artikel
3. Rankings monitoren
Een derde manier om te achterhalen op welke zoekwoorden je gevonden wordt, is het monitoren van je posities / rankings.
Belangrijk is dat je inzicht hebt in de zoekwoorden waarop elke pagina gevonden wordt.
Dan kun je aardig inschatten wat de zoekwoorden zijn waarop je de meeste bezoekers krijgt.
Hoe hoger de positie, hoe meer bezoekers.
Verkeer uitrekenen o.b.v. CTR
Zeker met behulp van de ‘SEO CTR’ of doorklikratio op de organische zoekresultaten, kun je zelfs het verkeer (aantal bezoekers) uitrekenen.
De formule is eenvoudig:
Zoekvolume X CTR (bijbehorende positie)
Het zoekvolume kun je gratis opvragen met de Google AdWords Keyword Tool.
De SEO CTR vind je terug in diverse onderzoeken.
Hier zie je er een paar naast elkaar:
Afbeelding 7: SEO CTR onderzoeken vergeleken (2006-2011)
Rekenvoorbeeld
Er wordt elke maand gemiddeld 5.400 keer gezocht op ‘deuren’ in Google.nl.
Stel je staat op positie 3, waarvoor de CTR ongeveer 8,5% is.Dan kun je ongeveer 8,5% x 5.400 = 459 bezoekers verwachten.
Kanttekening is dat de verschillende CTR onderzoeken niet vergelijkbaar zijn en andere methodieken gebruiken.
Let daar dus op en neem het niet aan voor absolute waarheid, maar gebruik het als indicatie.
(Over dit soort berekeningen schreef ik eerder in het artikel “Model: Rendement SEO Investering Voorspellen“)
4. Google AdWords
De vierde manier om te achterhalen op welke zoekwoorden je goed gevonden wordt, is adverteren met Google AdWords.
Zoals ik al aangaf, geeft Google namelijk nog wel alle zoekwoorden door aan de adverteerder die via AdWords advertenties koopt.
Hiermee kun je natuurlijk met name achterhalen of de zoekwoorden jou ook iets opleveren (zoals leads of verkopen).
Het nadeel is natuurlijk dat deze manier wel altijd geld kost.
Maar als je toch al AdWords inzet, kun je de inzichten hieruit natuurlijk gebruiken.
Conclusie: zuur, maar geen paniek
Het is natuurlijk zuur dat Google steeds minder data weggeeft over gebruikte zoekwoorden.
Dat maakt het SEO vak niet makkelijker.
En met de vele factoren, bekend en onbekend, en vele algoritme veranderingen was het al niet eenvoudig 🙂
Maar er is geen reden tot paniek. Er zijn nog steeds een aantal manieren om te achterhalen welke zoekwoorden achter (not provided) zitten.
En toe nu toe blijft er voldoende ‘provided’ data over, wat representatief is om analyses over te maken en je SEO activiteiten op bij te sturen.
Maar we moeten ons wel voorbereiden op een verdere stijging van (not provided) zoekwoorden…
Andere interessante artikelen die hier op doorgaan:
- Reclaiming lost iOS6 search traffic
- Excel formula to distribute proportionally (not provided) attribution – http://dynamical.biz
- (Not provided): vertroebeling van SEO-succes – Marketingfacts.nl
– blindfiveyearold.com
Trackbacks/Pingbacks