In december was er gelukkig even geen grote Google algoritme update. Maar er zijn toch een paar andere updates te melden + een paar interessante SEO artikelen:
Google algoritme updates
Local Search Update: Openingstijden als Sterkere Ranking Factor
Nadat een oplettende SEO specialist het geconstateerd had, heeft Google bevestigd dat de openingstijden van bedrijven nu een sterkere rankingfactor zijn in lokale zoekresultaten. Dit benadrukt het belang voor bedrijven om nauwkeurige en actuele openingstijden te onderhouden, wat cruciaal is voor gebruikers die lokale informatie zoeken.
SEO’s zouden geen SEO’s zijn wanneer ze niet zouden proberen de openingstijden te faken 😉 maar Google zegt dat eraan werken dat tegen te gaan.
😱Well the news is out, the new ranking factor we are seeing that has a massive impact on ranking is HOURS. We're seeing that businesses literally vanish in the local pack when they are not open. We started seeing this with the November 2023 core update. This is also making… pic.twitter.com/kDzfrbNmB5
— Joy Hawkins (@JoyanneHawkins) December 7, 2023
Google SERP veranderingen
Video Snippet/Preview Update: Strengere Eisen
Google heeft aangekondigd dat video snippets en previews nu alleen getoond worden als de video de hoofdinhoud van een pagina vormt. Dit wordt ondersteund door meldingen in Google Search Console om websitebeheerders te informeren over de naleving van deze nieuwe vereisten.
Starting today, we’re rolling out an update to our results in Video mode to only show pages where the video is the main content of the page, to better connect users with the video content they're looking for. We will also be adding a new reason in Search Console to better explain… pic.twitter.com/NPIpxULmHq
— Google Search Central (@googlesearchc) December 4, 2023
Gespot in de VS: Discussion Forums & Beginners Guide Searches
In de VS zijn nieuwe SERP features gespot: discussion forums & een soort “beginnersgidsen”. In voorbeelden staan deze nu prominent bovenaan in de SERP’s. Voor de “beginnersgidsen” is een grote box met meerdere featured snippets. Dit zal serieuze impact hebben op de CTR’s van de zoekresultaten eronder, maar zoals altijd ook een kans om daarbinnen te gaan scoren.
Overige Google updates
Einde van de Mobile-Friendly Test Tool en Mobile Usability GSC Report
Het was al een tijd bekend, maar de Mobile-Friendly Test Tool + het Mobile Usability Report in Google Search Console zijn nu helemaal foetsie.
Nieuwe Structured Data: Vacation Rental + GSC Report
Google is lekker op dreef met nieuwe structured data types de laatste tijd. Deze keer voor vakantieverhuur, waarmee verhuurders hun aanbod nu ook met structured data kunnen aanbieden. Een nieuw rapport in GSC is ook beschikbaar om de prestaties van deze structured data te monitoren.
Google SGE / Bard / Gemini
SGE Zonder Einddatum
Google heeft de geplande einddatum (december 2023) voor het Search Generative Experiment (SGE) verwijderd, wat aangeeft dat Google dit experiment voor onbepaalde tijd zal voortzetten. In ieder geval totdat ze uitgevogeld hebben hoe het de zoekervaring niet verslechterd en vooral de ad inkomsten niet verlaagd 😉
Introductie van Gemini & Gemini Pro met API
Google’s lancering van Gemini kan niet in dit lijstje ontbreken, inclusief de aankondiging van Gemini Pro met een API.
SEO artikelen
Nieuwe Inzichten in Google’s SGE
Volgens recent onderzoek van Onely, wordt voor bijna 79% van de zoekwoorden een SGE-resultaat gegenereerd. Ongeveer 57% van de bronnen die door SGE worden gebruikt, rankt in de top tien van organische zoekresultaten. Ruim 40% van de bronnen die SGE gebruikt, staat dus niet in de top 10.
Interessant is dat de financiële sector het minst waarschijnlijk een SGE-resultaat genereert, met slechts ongeveer 16% kans.
SEO tactieken voor AI-gestuurde zoekresultaten
Onderzoekers hebben SEO tactieken ontdekt om websites te optimaliseren voor AI-gestuurde zoekmachines zoals Perplexity.ai en Bing Chat. Deze technieken noemen ze ‘Generative Engine Optimization’ (GEO). Een mooie term voor in de trend lijstjes, maar wat mij betreft valt het gewoon onder SEO.
De 3 meest effectieve tactieken zijn het citeren van bronnen, het toevoegen van citaten en het toevoegen van statistieken. Methoden zoals overtuigend en gezaghebbend taalgebruik of traditionele SEO tactieken als het toevoegen van extra zoekwoorden bleken minder effectief.
Researchers Discover How To SEO For AI Search 🤖 "Generative Engine Optimization" 👇
"3 methods got improvements of 30-40% vs baselines":
* Cite Sources
* Quotation Addition
* Statistics AdditionMore by @martinibuster https://t.co/8oDry3DiY0
Paper: https://t.co/3Xz9kbznvw pic.twitter.com/8LmXkyJO4f— Aleyda Solis 🕊️ (@aleyda) December 20, 2023
OpenAI’s Gids voor Prompt Engineering
OpenAI biedt praktische tips voor het effectief benutten van Large Language Models (LLM’s) in hun gids over Prompt Engineering. Een steeds belangrijkere skill anno 2024.
SEO inzichten die “verborgen” zitten in Google zelf
Mijn nummer één SEO tool? Dat is Google zelf! Dit artikel geeft goede voorbeelden hoe je de rijke informatie die “verborgen” ligt in de Google SERPs kunt gebruiken voor het beoordelen en verbeteren van je SEO strategie. Wat mij betreft is dit een cruciaal onderdeel van keyword research anno 2024.
Het Belang van het Ontwikkelen van een SEO Hypothese
Het opstellen van een hypothese in SEO is cruciaal om de oorzaken van veranderingen in SEO-verkeer te isoleren. Dit artikel legt uit waarom en biedt een vijfstappenplan voor het effectief ontwikkelen van een SEO hypothese.
Volatiliteit is het nieuwe normaal
Dit artikel geeft een overzicht van de updates en veranderingen die Google in 2023 heeft doorgevoerd. Het behandelt de opkomst van AI-gedreven content en hoe Google hierop reageert. Daarnaast biedt het inzichten in wat we het komende jaar kunnen verwachten op het gebied van SEO.
Chrome Extensie: Search Console Pro
De Search Console Pro Chrome extensie geeft je met één klik toegang tot GSC data van de pagina die je bezoekt. Scheelt weer wat tijd.