Site pictogram EdWords.nl

De Google algoritme update in mei (nee, niet AI Overviews – of Google Leak)

In ’t kort:

Ik zie een serieuze Google algoritme update deze maand.

In mijn notities is het de “May 2024 unconfirmed core update“.

Want ik zie op meerdere momenten in mei ranking verschuivingen die ik alleen ken van Google Core updates.

Nee, niet AI Overviews, of de Google algo leak

Natuurlijk gaan de gesprekken in SEO-land sinds medio mei veel over AI Overviews & sinds eind mei nog meer over de gelekte Google ranking factoren.

AI Overviews

Als je meer over AI Overviews wilt weten, begin dan hier:

Google Search API Documents Leak

En de belangrijkste info over de Google leak vind je hier:

Als je hierdoor afgeleid bent, geen probleem. Snap ik. Zelf heb ik er ook wat uren op stukgeslagen om dit te volgen in hierin te duiken 😉

Gelezen?

Welkom terug 👋

Dan kunnen we nu kijken naar grotere ranking verschuivingen, die mogelijk ook op jouw site invloed hebben?

Google May 2024 unconfirmed core update?

Google lijkt nog niet klaar met het verbeteren na de lange March 2024 core update – nu inclusief de helpful content update – die in maart & april uitgerold werd.

Ranking verschuivingen op meerdere momenten

Ik zie op meerdere momenten grote ranking verschuivingen:

Dit is wat ik bedoel:

De 5 mei update

Rond 5 mei zie ik de eerste sterke schommelingen. Dit soort sterke verschuivingen zie ik alleen maar bij core updates.

Een bekend patroon bij bij core updates is een (sterke) stijging naar een nieuw niveau:

En waar de ene site stijgt, daalt er een ander.

Hoe meer site-wide en hoe sterker de daling, hoe zekerder ik er van ben dat een core update-achtige aanpassing is:

Een ander bekend patroon, is een reverse van een eerdere core update.

Dit noem ik vaak een “badkuip”, omdat het er uitziet als … je verwacht het niet … een badkuip 🛁

En een badkuip kan ook op z’n kop staan 🙃

Ps. vanaf 27 mei lijkt er weer een badkuip gemaakt te worden, daar kom ik zo op terug
Pps. zie hier nog meer voorbeelden van badkuipen van afgelopen november

Is dit niet de Site Reputation Abuse policy?

Ik hoor je denken: “Maar Eduard, 5 mei was toch de dag dat de Site Reputation Abuse policy in werking trad?”

Klopt

Maar dat veroorzaakt deze ranking verschuivingen niet.

Want Google heeft aangegeven dat ze eerst alleen manual actions (penalties, in SEO-taal) gedaan hebben

De 9 mei update

Google heeft er nog geen genoeg van en schudt de boel rond 9 mei weer flink op.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de verschuivingen bij de grote nieuwssites… 😲

Is dit dan misschien het algoritme dat Site Reputation Abuse eruit filtert?

Dat lijkt er niet op, want ook hele andere type sites – die niets doen in strijd met deze policy – laten core update-achtige stijgingen of dalingen zien.

De 20 mei update

Het bleef niet bij deze schommelingen, want rond 20 mei gingen wederom veel rankings alle kanten op.

Dit soort lijnen krijg je dan te zien:

Is dit dan het Site Reputation Abuse algoritme?

Nope.

Google gaf namelijk op 23 mei aan dat dit algoritme nog steeds niet live is.

Deze ranking schommelingen hebben dus een andere oorzaak. Wat mij betreft ook weer in de ranking algoritme hoek gezien de sterke stijgingen en dalingen.

Sommige sites hebben dubbel pech en worden zowel op 9 mei als 20 mei geraakt.

Al veert deze site ook weer een beetje op, rond 28 mei.

En dat markeert het volgende moment met sterkere fluctuaties dan normaal.

De 28 mei update

Je snapt het: rond 28 mei zijn er weer veel sterk stijgende en dalende lijnen te zien.

Maar dit keer zie ik een zelfde patroon veel terugkomen: een reverse van de 20 mei schommelingen.

Ik laat de screenshots nu even achterwegen, want je kunt je na alle voorbeelden hierboven nu vast een beeld vormen.

Google is er in ieder geval nog steeds niet uit wat ze wel/niet helpful content vinden voor veel SERP’s.

Leuk, Eduard, maar wat heb ik hieraan?

Nou, ik denk dat je er veel aan kunt hebben als je weet wanneer er algoritme updates plaatsvinden.

Ik vind het heerlijk, een grotere Google update.

Want elke keer krijg je een kijkje in de keuken van Google! (misschien nog wel meer dan bij de Google leak)

Door namelijk te analyseren welke sites dalen en stijgen, kun je een beter beeld krijgen van wat de Google’ algoritmes als Helpful Content beoordelen.

En daar kun je wat mee in je dagelijkse SEO werkzaamheden.

Hierover ging ik ook in gesprek met collega SEO-specialist Roy Huiskes niet zo lang geleden

Hoe analyseer je dat dan?

Dat is natuurlijk de hamvraag. De vraag op het bord van elke SEO specialist.

Daar kan ik makkelijk een heel uitgebreid blogartikel over schrijven. Een hele serie artikelen. Of zelfs een volledige training/opleiding!

Maar dat is voor een andere keer..

Om je op weg te helpen, voor nu alvast een voorbeeld.

Bepaal de oorzaak van ranking verschuivingen

De 1e stap is om te proberen om de oorzaak van ranking verschuivingen te isoleren.

Ik onderscheid daarbij 3 oorzaken:

  1. Kwaliteit herwaardering
  2. Intentie shift
  3. Relevantie update

Kwaliteit herwaardering

Core updates doen in de regel vooral een herwaardering van de content kwaliteit van een site in de breedte.

Kwaliteit gaat dan om zaken als hoe Helpful de content is, hoe goed de site “scoort” op E-E-A-T, etc.

Dit kun je per SERP isoleren wanneer de pagina’s in de top 10-20 voor & na een algoritme grotendeels hetzelfde zijn, maar vooral alleen de volgorde veranderd is.

Let daarbij vooral op de top 5, waarbij het type pagina en intentie niet of nauwelijks anders is.

Intent shifts

Want een 2e verandering die Google vaak doet tijdens core updates is een intent shift.

Dat is het aanpassen van wat Google denkt dat zoekers op bepaalde keywords bedoelen. Daardoor zal Google andere type pagina’s tonen.

Een simpel voorbeeld: waar Google voorheen dacht dat mensen vooral naar informatie op zoek waren, schat Google na een intent shift in dat ze wat meer commerciële pagina’s willen zien.

Relevantie update

Een variant hiervan is wat ik een “relevantie update” noem: Google vindt dat er andere type sites een relevanter antwoord geven.

Zie hieronder een voorbeeld: de vergelijkers worden omlaag gezet en de overheidssites worden omhoog gezet.

Google denkt dus dat de overheidssites relevanter zijn dan vergelijkers. De intentie (vooral informatie) is niet veranderd, maar het type site wel.

Een andere keer kan ik ingaan op nog meer voorbeelden. En, belangrijker, welke SEO strategie je hierop kunt zetten om hierop in te spelen.

Maar voor nu heb je in ieder geval een aantal datums om mee te analyseren of verschuivingen mogelijk beter te verklaren.

Happy SEO analyzing!

Mobiele versie afsluiten