EdWords.nl - SEO & Search Blog

Achtergrond, handleidingen, & meer over zoekmachines en zoekmachinemarketing, door SEO specialist Eduard Blacquière

Mijn hoogtepunten uit 5 jaar OrangeValley

Als je hier alleen komt voor inhoudelijke artikelen over SEO en zoekmachine marketing, dan kun je dit artikel overslaan. Vandaag werk ik precies 5 jaar bij OrangeValley! Dit najaar ben ik tevens 10 jaar actief in online marketing. Reden genoeg dus voor mij om eens... Lees meer

Hummingbird 1 jaar later, wat merken we ervan?

In augustus 2013 heeft Google het volledige zoekmachine algoritme vervangen. Ja, volledig. Zeg maar een compleet nieuwe motor. Het nieuwe algoritme werd ‘Hummingbird’ genoemd, omdat Google belooft dat het algoritme precies en snel is. Nu we een jaar later zijn –... Lees meer

Google Penguin update gestart, duurt enkele weken

De SEO community wachtte er al meer dan een jaar op: een update – of eigenlijk een ‘refresh’ – van het Google Penguin algoritme. Dit specifieke algoritme beoordeelt de kwaliteit van links naar websites. Afgelopen vrijdag 17 oktober is Google... Lees meer

RIP AdWords exact match, wat is nu echt de impact?

Ik schrijf de laatste jaren niet vaak meer over Google AdWords, maar onderstaand onderwerp is belangrijk genoeg om even een post aan te wijden. Je hebt het inmiddels vast al gehoord: vanaf september 2014 zijn “exact match??? en “phrase match??? voor je... Lees meer

Google behandelt irrelevante 301 redirect als (soft) 404

Als de locatie (URL) van een pagina verandert, dan stel je een permanente (301) redirect in. Hierdoor wordt alle SEO-waarde doorgegeven aan de nieuwe URL. Maar let op: als deze redirect niet naar een vergelijkbare, relevante pagina verwijst, dan behandelt Google dat... Lees meer

Busted: 10 SEO mythes

In januari presenteerde ik op het partner event van Bol.com al eens over 15 SEO-mythes en ik merk dat deze en andere misverstanden nog steeds de ronde doen. Dat er mythes bestaan is logsich, omdat we nu eenmaal te maken hebben met een ‘black box’: het algoritme van... Lees meer

De toekomst van Search (video)

“Wie de toekomst wil voorspellen moet naar het verleden kijken” Dat is precies de kern van de boeiende en treffende presentatie die Marcus Tandler recent op TEDxMünchen gaf. In iets meer dan 15 minuten en 200 slides legt de Duitse SEO specialist kort en... Lees meer

Leesvoer: 15 must read SEO artikelen van deze zomer

De trouwe lezers is het waarschijnlijk opgevallen: het is hier wat stiller de laatste maanden. M’n volgers op bijv. Twitter of Google+ weten al waarom: ik ben voor de 2e keer vader geworden! 🙂 Maar dat betekent natuurlijk niet dat de SEO ontwikkelingen ook stil... Lees meer

Zoekmachine (robot) instructies en hun SEO effect

Je kunt zoekmachines – specifiek de zoekmachine processen, zoals crawling en indexatie – op verschillende manieren beïnvloeden. Hieronder een overzicht van de belangrijkste instructies en de (primaire) invloed op zoekmachine processen, ofwel het SEO... Lees meer

Google: “301 redirect verliest geen (extra) PageRank”

Een 301 redirect geeft net zoveel Google PageRank door als een normale link. Dat heeft Google vandaag via een video van Matt Cutts naar buiten gebracht. Veel SEO’s geloven dat je (extra) PageRank verliest bij een 301 redirect. Maar dat blijkt dus een mythe. 301... Lees meer

Seminar: Search Marketing Thursday (data 2013)

De trouwe lezer hier kent het al: de Search Marketing Thursday. In 2013 vindt er – net als in 2010-2012 – elke 2 maanden het gratis zoekmachine marketing seminar Search Marketing Thursday (SMT) plaats. De programma opzet blijft ongewijzigd: 2 inhoudelijke... Lees meer

Marktaandeel zoekmachines Nederland 2012

Ik schrijf er al een aantal jaren over, maar 2012 had ik nog niet gedaan. Hierbij alsnog 🙂 Allereerst het overzicht marktaandeel zoekmachines Nederland 2012: Afbeelding 1: marktaandeel zoekmachines Nederland, 2012 (bron: Nationale Search Engine monitor) Google heer en... Lees meer

2 voorbeelden hoe Google Shopping er straks uitziet

Google Shopping, de producten zoekmachine, is vanaf medio februari 2013 een betaalde dienst (zie bericht Google). Je kunt dan alleen nog maar via Google AdWords vindbaar worden in de Google Shopping zoekresultaten. Hoe gaat dat er precies uitzien? Ik zit in een beta... Lees meer