Apollo Hotels heeft 13 locaties in Nederland en staat daarmee op nr. 22 in de horeca top 100 (2017). De jonge hotelketen gelooft dat het anders kan. Ze zijn bereid bestaande hotelregels te breken als de gast daarmee beter bediend wordt. Een voorbeeld is dat je 24 uur per dag kunt ontbijten.
Doelstelling
Apollo Hotels heeft in 2017 OrangeValley ingeschakeld om de directe omzet (via de website) fors te laten groeien. Als Digital Director heb ik dit traject vormgegeven en uitgerold.
Aanpak
In de digitale marketing strategie stond de customer journey van de Apollo Hotels doelgroep centraal.
Allereerst heb ik de bestaande situatie in kaart gebracht, van de doelgroepkenmerken en hun customer journey tot de huidige online activiteiten en het concurrentieveld. Naast andere hotelketens zijn zeker ook de online travel agents (OTA’s), zoals Booking.com, ook belangrijke online concurrenten.
De eerste verbeteringen zijn vooral in de Sell-fase van de customer journey gedaan: meer mensen bereiken die al een boekintentie hebben. Dan gaat het bijvoorbeeld om kanalen als SEA (AdWords, Bing) en Google Hotel Ads.
Tegelijkertijd zijn er ook in de Touch-fase en Tell-fase van de customer journey diverse activiteiten en campagnes opgestart om de doelgroep eerder in aanraking te laten komen met Apollo Hotels. Daarbij zijn kanalen als Facebook Ads en retargeting over diverse kanalen heen ingezet.
Resultaat
In een halfjaar tijd is de online omzet van Apollo Hotels verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De aanpak bleek al snel succesvol en werd daarmee verder geïntensiveerd en uitgebouwd.
Pauline Verhoef, marketing director bij Apollo Hotels: “Voordat ik OrangeValley (wat voor mij gelijk stond aan Eduard) leerde kennen, had ik al met diverse online partijen gewerkt. Echter, vanaf de samenwerking met Eduard ook met een 100% goed gevoel. Los van het feit dat de doelstellingen gehaald werden, wist hij als geen ander onzekerheden weg te nemen en te overtuigen in een vakgebied wat erg veel specifieke kennis vereist en waarin de ontwikkelingen hard gaan. Eduard heeft beide talenten, zowel de specifieke kennis voor digitale strategie als het empatisch en communicatief vermogen om dit bij klanten over te brengen. Een krachtige combinatie!”.